Heb je jouw huis recent op Funda te koop laten zetten? En heb je via de makelaar al de nodige biedingen gekregen? Dan kunnen de voorbereidingen voor de daadwerkelijke verkoop in gang gezet worden. Zo is het bijvoorbeeld noodzakelijk om een verkoopcontract op te stellen, waarin bepaalde onderwerpen verplicht verwerkt moeten worden.
Zo moet bijvoorbeeld het huidige energielabel van de woning vermeld worden. Dit geldt niet alleen bij de verkoop van een woning, maar ook bij het verhuren van een woning. Maar, hoe vraag je zo’n energielabel nou precies aan?
Stap 1: vind een energieprestatie-adviseur/deskundige
Niet iedereen kan het energielabel van een woning vaststellen. Nee, als dit label vastgesteld moet worden, moet een vakbekwame energieprestatie-adviseur dit doen. Het is dan ook zaak om op zoek te gaan naar zo’n energieprestatie-adviseur bij jou in de buurt.
Tip: benader meerdere adviseurs. Het is namelijk zo dat elke adviseur zijn/haar eigen tarieven mag bepalen. Door meerdere offertes op te vragen, kun je prijstechnisch ook de juiste keuze maken. Bovendien krijg je op die manier meer inzicht in de tarieven.
Stap 2: maak een afspraak
Vervolgens is het zaak om een afspraak met de adviseur in te plannen. De adviseur komt op de afgesproken datum naar jouw woning toe. In jouw woning voert de adviseur vervolgens een nauwkeurige opname uit. Aan de hand van deze opname kan het energielabel bepaald worden.
Stap 3: je ontvangt het rapport/label
Tot slot ontvang je vanuit de adviseur het label. Dit label ontvang je vaak in de vorm van een rapport. Elk label is namelijk ook gekoppeld aan specifieke adviezen. Met deze adviezen zou je jouw woning een stuk energiezuiniger kunnen maken. Het is echter aan jezelf om te bepalen of je iets met deze adviezen gaat doen. Een energielabel aanvragen is in ieder geval geen hogere wiskunde!